07 Oktober 2011

Kopi Beras Buatan Sendiri

Lame amat weh koi tak minum kopi beras ni.Dulu2 ni la yang koi suke sangat.Naik ketagih dengan rasenye.Kala kopi yang jue de kedei ter koi tak minat lalu.Hari ni teringin pulok nok merase.Orang rumoh kelu kelih kelu kelih depan nengok tv.Koi kelu kelih kelu kelih de dapur menggoreng beras.

Care buatnye mudoh je.Goreng beras dalam setengoh pot.Mase ngaco ter kala boleh jangan berenti.Baru molek ratenye.Agok2 dah ke itam2 boleh la angkat.Nok bancuh dia pandei deme la.Tadi koi ambik sesudu kopi beras ter untuk buat segelas.Sedak amat weh pade koi.Rase macam tak cukuk pulok goreng setengoh pot.




30 ulasan:

  1. salam..
    ermm..tak pernah koi try lagi nih..
    goner la rasanya..?tapi kalau beras
    goreng bau memang sedak :)

    BalasPadam
  2. Salam.Kene try buat kala nok tau ke rasenye Zulkbo

    BalasPadam
  3. tak pernah pulak minum kopi beras ! sedap ke?

    BalasPadam
  4. * Nok tau kene buat la Sonata

    BalasPadam
  5. amik seudu tuk buat kopi....x yah tumbuk2 bg hancur ke bro??
    Terus masuk dlm gelas pas tu kasi kacau??


    #Koi x penoh minum lg....teringin juge gayanye nih...hehehe

    BalasPadam
  6. * Ikut suke la Yastro.Koi ni tak berape rajin nok numbuk2 ni.

    BalasPadam
  7. Pertama kali dengar kopi beras.. masa saya kecil dulu kalau di Kedah, orang goreng beras nie dengan daun limau perut untuk umpan udang....

    BalasPadam
  8. * Jaman2 lame dulu.Skarang ni jarang2 dah orang buat Mohamad

    BalasPadam
  9. dulu selalu jugek minum kopi beras ni terutama bila kena sakit perut, cirit-birit, tok wan selalu buatkan minuman kopi beras ni...ada khasiat rupanya.

    BalasPadam
  10. Terima kasih nizanc..
    Koi nok tre buat ni..
    Kala sedak boleh la layan sokmo kuikui

    BalasPadam
  11. * Ye sangat ter Cekwa.Orang dulu2 je rajin membuatnye.

    * Same2 Don Balon

    BalasPadam
  12. As salam...

    X payoh tumbuk ker kopi beras ter?
    Pas bancuh ngn air panas trus tapih yek?

    BalasPadam
  13. Wa'alaikumsalam Cik Shinju.Kala rajin tumbuk la..

    BalasPadam
  14. kalau ada jual kat pekan sehari mesti laku ni

    BalasPadam
  15. * Mungkin gamoknye.Kitnye kene buko kilang la kala dah laku sangat....

    BalasPadam
  16. x pernah try lagi kopi camni...warna pun mcm teh or nescafe je tuh...
    huhu...

    BalasPadam
  17. Ye sangat ter Apan.Ande yang kate rasenye macam Moconna

    BalasPadam
  18. Oh ada kopi beras rupanya.. tak pernah tau pun..

    Ki tak balik ziarah aruah ari tu.. anak PMR, tapi kami buat tahlil di Shah Alam hari Jumaat lepas..

    BalasPadam
  19. Ande Che Mid.Kitnye jarang dah orang buat.

    Gone kan.Kite masing2 ber hal...

    BalasPadam
  20. oo...tak numbuk pun bole gak...maknenya terus bancuh cam gitu je la yekkk....tenkieu.

    BalasPadam
  21. * Pade koi sedak rasenye.Orang lain entoh la Miecyber

    * Ye sangat Yastro...

    BalasPadam
  22. Sallam Nizam,

    Boleh keh nok cuba buat ni petang karang, kalau menjadi ni jimat kopi gayanya.

    BalasPadam
  23. Wa'alaikumsalam LipisLady.Kala buat baru tau ke rasenye yek...

    BalasPadam
  24. baru tau ado org buat kopi sendiri guno beras...

    BalasPadam
  25. Koi merase wan koi buat dulu2.Sekaranc koi pulok buatnye.

    BalasPadam
  26. huh lama sungguh kome x minum kopi ni
    deme boleh jual pulak tu weh :)

    BalasPadam
  27. memang budak zaman la ni tak pernoh dengor la pasal kopi beras ni, termasuk la saya

    BalasPadam
  28. ohhh beras pun bole dibuat kopi...baru lar kawan tau

    BalasPadam
  29. sungguh koi tak tahu lalu...

    BalasPadam