30 Disember 2010

Banjir

Semalam koi balik ke Kuantan seteloh puas bercuti.Petang ter koi kene kerje.Pagi tadi bile bukok2 je pintu rumoh.Ha...ni dia yang terjadi.Banjir air weh.Hari ni tahan sikit ujan nye.Kit nye hari mendung sokmo.

25 Disember 2010

Cuti2 1TM

Hujung2 tahun ni sibuk orang bercuti.Habih satu opis koi cuti belake.Koi pun nok bercuti juge la.Koi bercuti sehari je.Tapi setelah campur off day koi 2 hari,dapat la koi cuti 3 hari.Esok start sampei Selase.Tapi memandangkan hari Rabu ter koi keje syif malam,makin banyok la cuti koi.Bukan mende nok ngabih ke baki ter je.

Yang tak syoknye terpakse juge la koi cuti berblog selame ter.Line kat kampung ni hancuss.Tapi mungkin juge koi akan manjat dekat ujung julei mutan kala rase nok demam tak dapat berblog.Tak pun koi manjat dekat ke bumbung rumoh nanti.Bak kate
AAP "kite pun nok tutop kedei sementare"

Best Idea

Tak reti la koi nok ngabo kala mende ni ande yang buat kat Malaysia.Canggih idea tu.

video

Idea ni paling koi minat.Rase macam boleh dipraktik kan je.

video

23 Disember 2010

Ke Nilai 3

Sesekali kala dapat pegi jalan2 seronok amat weh.Ecah Dot Dot lagi la suke.Kecik2 dah dapat kulu kilir.Aboh dia ni dulu dapat hilir ke Kole Kerau dengan gi bandor Jerantet pun dah suke amat.Ni dia ratus2 kilometer peginye Ha...Tau ke sejuk rupenye.Baru Genting Sempah ter.Belum Genting Highland lagi.Pandei amat berpeluk tubuh ye.
Posing jak sambil2 melepaskan penat.Jauh juge nok nyampei ke Nilai 3 ni bagi yang tak pernoh pegi.Tapi dan hala balik rase kejak pulok.Agoknye pokok sibuk bertanye ke kite nok gi mane.
Buat yang minat membeli kain pasang ni la tempat yang sesuai gamoknye.Satu bandor nege kain pasang.Uko nok patoh kaki berjalan.Tapi bile Ecah dok main aumm...cak ni.Hilang rase penat ter.

21 Disember 2010

Nok Namboh Bini

Koi rase macam nok cari bini baru je tahun depan.Tapi jenih mende koi nok cari.Bile pikir2 balik macam tak sesuai je time2 gawat gini.Isk..Bini ke 2 koi ni macam tak berape sedak dah koi pakei.Name kemain.EX-5 ter.Ntoh la...Ande juge nanti koi antor balik dia ni. Sebenornye koi sayang amat bini koi yang sulong bername 125Z ni.Tapi buat mase sekarang ni koi bior dia bertape dulu.Sesekali kala balik kampung koi layan juge.
Banyok kenangan bini sulong koi ni weh.Dah 10 tahun pun umurnye.Tu pun ande yang nok ke dia.Laju tak laju 160-170 km/jam dapatla lagi.Tu baru standard.Huu...koi tak de la nok speed laju dah.Sesekali bahan juge.

Gone ke weh.Walaupun ande no 2 tapi no 1 ter yang moleknye.Ayang...jangan maroh ye.Ni motor bukan orang.

13 Disember 2010

Balung Ayam



Sesekali kala koi balik Kampung Kuala Mai rumoh aki Mat wajib koi singgoh.Tapi kali ni koi geram amat nengok ke bunge balung ayam.Popaleh la besor.Uko ralit Ecah Dot Dot nengok.Tak nyempat naik ke rumoh koi dah mintok benih.Tu la kala dah geram.Bertanam belum tentu.Benih mintok dulu.Lepas ni sibuk la mencari pasu.Haha...koi nok bertanam bunge...Acer Ke Pedooh ...

11 Disember 2010

Kapal Karam Benteng



Rehat2 di benteng Kuantan kadang2 boleh juge nengok kapal karam ni timbul bile air surut.Hujung minggu sokmo la ande yang mancing kat sini.Ikan sokmo deme dapat adalah siakap,anak2 kerapu dan duri.Tapi yang paling tak behnye sesirat banyok amat.Tak daye weh.Habih punoh tangsi kaki2 pancing di kerjenye.

Dalam pade kaki2 pancing ni leke dengan hobinye ramei juge yang bawok keluarge jalan2 waktu petang.Kitnye sekarang dah kurang pasey musim hujan.Belangkas pulok yang banyok.Pulok ter habih naik ke darat belake.Molek je berempit.Sejuk gamoknye ujan2 gini.Kala JAIP ngail belangkas kat sini la.Berkarung boleh dapat.

07 Disember 2010

Nyelumbu Depan Pintu

Kelmarin hari Ahad pagi koi balik kerje.Terkeranjat koi weh nengok sisek menatang ni ande.Dia bahan nyelumbu depan pintu rumoh koi.Nengok ke kesannye dia keluor dari dalam lubang depan pintu rumoh ni.Maknenye dah lame la sampei koi tak sedor.Puas koi menung weh.Depan pintu ter tempat Ecah sokmo main.

25 November 2010

Teh Tarik Buih di Bawoh


Tiak kali koi pekene teh tarik de kedei teh gini la sokmo koi minto dulu.Sekarang dah kurang ngorder sebak koi dah minat ke teh o.Setakat ni takde kedei minum yang reti buat mende yang koi mintok.Payoh ngat gamoknye nok buat.Aiseyy....order jak."Tokey..teh tarik buih de bawoh satu".

Ande lagi satu jenih teh tarik.Tapi gambor dia tak dapat koi letok.Sebak mende?Deme pikir la sendiri.Ande sape2 nok pekene teh tarik rase telur tak.Sendiri bikin la.Haha....

22 November 2010

Badan Lemoh Je

Seminggu ni koi tak menjengok blog.Badan tak berape sehat.Nok kabor banyok makan daging tak de la sangat.Tapi saloh koi juge bahan makan pulut dengan minum oren.Mende paling koi elak sangat2.Uko layor weh.

Cuace sekarang pulok tak menentu.Menjadi sangat la.Sape2 yang demam2 ter bawok2 la gi klinik.Tapi ande pulok yang berkabo.Pejam celik pejam celik sehat la.Koi bimbang satu je.Pejam celik pejam celik.Pejam....Ha baru ye.Mohon dijauhkan.Koi nok gi klinik jak....

15 November 2010

Balik Beraye

Cuti koi dah lulus.Esok boleh la balik kampung.Tak daye weh beraye de pejabat sokmo.Harak2 cuace molek la 4,5 hari ni.Boleh la koi berjalan rumoh sedare mare.Raye Puasa hari tu dah la tak dapat.

Buat rodong2 yang balik ke kampung ter berhati2 la di jalan raye.Sekarang ni musim hujan,jalan pulok licin.Jangan mecut laju,karang tak pasey.Orang berkorban di hari raye.Bukan terkorban di jalan raye.

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin

12 November 2010

Handphone baru line baru

Gini la jadinye kala handphone koi tingge merate.Habeh di kepat dek Ecah Dot Dot.Uko basoh dikerjekannye.Gone kan weh,budok.Koi pulok tido mase ter.Tak pade la dia.Jahanam juge handphone koi ni masuk air.Ni la satu2nye handphone berkamera pertame yang koi beli tahun 2007 dulu.Nampoknye kene tuko la weh.
Opps...Opps....Cer bace berite ni pulok.


Malaysia bakal lancar nombor telefon selular 3+8
CYBERJAYA 2 Nov. – Malaysia akan melancarkan nombor telefon selular dengan format baru, 3+8 pada 15 Disember ini. Ia akan bermula dengan awalan 011 dan diikuti lapan digit nombor contohnya, 011- 1XXX XXXX.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dalam kenyataannya di sini berkata, setelah mengambil kira jumlah nombor telefon selular sedia ada dengan format 3 + 7, sudah tidak mampu menampung permintaan industri pada masa hadapan.
Ia juga hasil daripada peningkatan bilangan pembekal perkhidmatan rangkaian selular dan potensi kepelbagaian perkhidmatan ekoran daripada perkembangan teknologi komunikasi.

Pergghh....Makin payoh la koi nok ngingat nombor2 telefon ni.Sekarang 3+7=10 nombor.Tahun depan 3+8=11 nombor.Akan datang ntoh la weh.Berjele2 gamoknye.

Dulu koi ande apply CDMA line 011.Sekarang dah pun dapat.Tapi bukan la yang macam berite kat atas ter.Koi gune 3+6=9 nombor.Lagi mudoh koi nok ngingat.Dua tige hari lepas ter handphone koi yang masuk air ter dah molek.Koi bahan rendam dalam beras.Adik koi kabo kala basoh sikit2 buat gitu la.Alhamdulillah..Tak payoh koi membeli baru.

CDMA

04 November 2010

18sx-Borak2

Apek: Lu potong zaka ada bagut ka?
Ali:
Manyak bagut. Bila lu potong haa lu punya barang manyak bersih loo...

Apek:
?!! err ... saya kawan ada cakap, potong zaka aaahh.... manyak ploblem..
Ali:
Apa probrem ?

Apek:
Manyak buang lui, lagi aahh ... dia punya performance tatak bagut... manyak cinang semputloh ..
Ali:
Cehh... apek, lu apa celita... saya suda lama potong. tada apa problem... bini saya manyak puas woo...

Apek:
Lu mini puas sama itu potong zaka ka?
Ali:
Ya laa. Bila lu potong aahh... lagi sedap maen woo.. lu lagi lambat pancut..

Apek:
???!!! err... lu punya 1.3 atau 1.5??
Ali:
??!! woi apek cakap baik2 sikit ha .. saya punya 6 inci laa..

Apek:
??! Tiu nia ma... lu jgn maen2 haa... mana ada potong zaka 6 inci..
Ali:
Cilaka apek ni...nah tengok (opens his trousers)

Apek:
Chee sin punya olang.....gua tanya baik2 ... lu tunjuk lu punya lanchiau..
Ali:
Abis... lu tarak percaya..saya tunjuk la..

Apek:
Saya tatak tanya sama lu punya lanchiau...
Saya tanya lu pasal itu nasional car... potong zaka..
molo punya olang..
Ali:
Aiya... apek... lain kali lu sebut betul2 la....kasi susa saja..
Bukan potong zaka la..... proton saga........

30 Oktober 2010

Koi Di Belasoh

Baru2 ni koi kene belasoh.Dapat penumbok sulong dari Ecah Dot Dot.Nok ngabo ke kuat koi tak reti la.Kitnye pecoh berdaroh sikit bibir koi.Popaleh awok Ecah.Belum atok ajor awok dah bagi pelimun tak berjampi kat aboh yek.

Koi dulu mandi minyok umor lebih kurang 5 tahun dengan moyang Awang @ Awang Jabuk de kampung.Ecah ni nok kene mandi minyok juge gamoknye.Umor baru 8 bulan,gigi baru tumbuh sebatang pade 26-10-2010 dah tak nyabo2 nok bersilat yek.Bahan la awok Ecah.Lepas ni tinju ke pupu awok abang Zimi dengan Mat Ali pulok.

Tak cukup tangan kaki pun naik
Ni namenye buoh sebijik Moh bertomoi
Hiahhh......

24 Oktober 2010

Ulang Tahun Hari Keputeraan Sultan Pahang ke-80

Daulat Tuanku

Sembah Tahniah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang,

Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta’in Billah Ibni Al-Marhum

Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin Al- Mu’adzam Shah

Sempena

Hari Keputeraan Baginda pada 24hb Oktober 2010 Bersamaan 16 Zulkaedah 1431 Hijrah

“Semoga Allah Memberkati Pemerintah Berjiwa Rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku”

Sembah Takzim daripada:

Jejaka Desa

22 Oktober 2010

Konvoi ke Cameron Highland

Lame amat dah koi ninggey ke aktiviti berkonvoi ni.Mase bujang2 dulu pantang ande peluang,musing saje.Tapi mase ter bahan ngan motor je.Tak ande awek2.Koi Lone Ranger.Pade Sabtu lepas 16-10-2010 koi berkonvoi ke Cameron Highland bersame2 waris WAPS. Pade pagi jam 0650 koi dah ande terpacok kat Petronas Bandar Jengka yang merupakan tempat permulaan kome bergerok.Bile koi nengok ke kerete yang ande ter.Termenung sekejak koi.Mane taknye seme sedak2 belake.Koi bahan kerete burok je.Tapi jenis agas,bahan je la.Jangan ape2 hal tengoh jalan dah la.
Dalam pukul 0720 ande taklimat sikit dari pihok polis.Macam2 la bende yang diceritekan tentang tatacare berkonvoi ni.Jangan mikir ke seronok je tapi melupekan soal keselamatan diri sendiri dan orang lain.
Tiak2 permulaan kite bacakan doa.Bukan takat nok berkonvoi je.Tapi ramei yang melupekan.Bace Bismillah pun time makan je.Tu pun ntoh,ande yang bahan gitu je.Sendawa 4 kali baru teringat ke Bismillah.Berkabo ke orang pulok ter.Bangge amat gamoknye.
Sampei de Cameron Highland dalam pukul 12 lebih rasenye.Penat tuksoh cerite la.Ecah Dot Dot sampei tido2.Molek amat dia tak meragam.
Dah sampei sini pakat bergambor saje la.Ecah Dot Dot maseh melentok lagi.Sedak amat tido atas mok dia.Cuace pulok sejuk sikit dari debawoh.Suke la dia.
Dah jage pun Ecah Dot Dot.Mende koi yang mengaconye.Bior dia tengok suasane de ladang teh ni.Bukan takat dia je.Koi pun same.Inilah pertame kali koi sampei de sini.Beruntung Ecah weh.Bari 7 bulan lebih dah sampei sini.
Dah puas musing deratas nu.Petangnye kome turun dalam pukul 4 lebih.Bukan mende banyok lagi program nok andenye.Kome turun ramei2 dan nyinggoh di Sungei Koyan pulok.
Ramei juge waris WAPS di Sungei Koyan yang nunggu kome.Siak berkhemoh pasey,Alhamdulillah.Borok pasey la weh.Ande dah yang koi dengo bertemu sedare mare de sini.Memang itulah tujuan utame kome buat program sebegini.Untuk merapat dan mencantumkan sedare yang terpisah.
Yang paling koi respek sekali adalah waris WAPS dari golongan wanita.Ramei weh de sini.Penoh la dalam kedei ter koi nengok.
Seteloh puas borok2 seteloh selesei ngeney2 ke diri,seteloh selesei YDP Waps berucap menjamu selere la kome.Waris de sini buat mi celup.Boleh tahan weh sedaknye.
Sempat lagi koi bergambor sekeping dua weh.Pada hal hari dah petang amat.Koi kene balik awal sikit kala boleh.Mate tak berape cekap kala memandu malam2 ni.InsyaAllah tak ujung tahun ni,awal tahun depan koi datang sini lagi.Kali ni dengan keluarge koi je.Bermalam ni Cameron Highland.Ni perancangan adik koi.Baru puas musing.

20 Oktober 2010

Cintamu Mekar Di Hati

Ntoh ngape minggu ni koi nok nulih blog macam tak berape ande mood je.Gamoknye kulu kilir sokmo.Badan penat tuksoh kire la.Kene pulok hari ni.Pagi meeting petang keje.Mala ni tido tak ingat la.Time keje layan lagu ni jak.Layannn........

12 Oktober 2010

Ah Cepoih......

Pade 3 hb baru2 ni Jesselton Band telah bertanding di Asean Beat National Final 2010 1st Runner Up.Tahnioh koi nok ucakkan kat deme ni sebab dapat tempat ke-2.Kala dapat tempat pertame dah lepas ke Bangkok dengor ceritenye. Ni pulok mase bertanding dalam Rentak Juara 2010.Walaupun tersingkir tetapi pengalaman awal ter jadi tangga untuk berjaye.
Ni mase kenduri kat rumoh koi. Dan la 3,4 lagu anok sedare koi belasoh.Koi pun layan juge weh.Nok nyanyi kat pentas tak dapat.Dapat nyanyi mase kenduri pun boleh la.
Ni mase koi kat KL kenduri kawin pupu koi.Dan la berposing sekejak.Nok nyanyi tidok la.Menderu orang datang.

11 Oktober 2010

Telemovie Tembung

Semalam boring punye pasey koi belek2 lemari de rumoh.Ngemas2 mende dah molek kemas.Ntoh gone terjumpe pulok koleksi2 vcd antare yang koi suke.Mende dah lame tapi koi layan semacam.Telemovie Tembung arahan Fauziah Nawi.Ceritenye mengenai persahabatan dan remaje. Yang koi suke amat ter,awal2 lagi dah keluor loghat Pahang.Bertari pulok bunge silat de Pahang dengan Helang Berlegar nye,Cacak Racik nye dan Merbah Berlaga nye.Bahan pulok memecoh ke buoh keras.Teringat pulok kesoh moyang Mat Kilau dulu2.Bawoh ni sesikit cerite yang koi layan ter.

08 Oktober 2010

Jamuan Raye TM Pahang 2010

Diam tak diam dah ngujung Syawal rupenye.Pade hari Selase baru ni koi ande pegi ke Rumah Terbuka TM Pahang.Jenuh juge la weh dengan makannye.Macam2 ande weh.Antarenye sate,rendang,ketupat,nasi empit,nasi minyok,bihun singapore dan macam2 lagi.Uko se'eh la perut kalo nok ngambik seme.Koi bahan sikit je.Risau juge,nanti tak pasey2 over limit.