29 Ogos 2010

Raptai Kemerdekaan 2010





Pagi tadi koi ande pegi raptai kemerdekaan di Stadium Sukpa.Ramei juge la yang hadir tapi tak sepenohnye.Gamoknye tak daye time2 pose gini.Pade koi la mungkin deme ni anggap sekador raptai jadi tak perlu nok datang.31 Ogos nanti baru pegi.Ahh..Ye betol di.Mane semangat kemerdekaan ter pegi gamoknye.Jangan kerane parti kite buat endoh tak endoh.Campok dulu seme ter ketepi.Moh laungkan Merdeka bersame2.

27 Ogos 2010

Kesatria Bumi Semantan

Baru2 ni koi nengok iklan de TV.Cerite pasey bulan2 kemerdekaan ke 53 ni la.Ande satu cerite yang menarik minat koi iaitu cerite bertajuk Kesatria Bumi Semantan.Pade koi ceritenye tak lari dari perjuangan moyang Mat Kilau,Tok Gajah dan Tok Bahaman.Bile koi cek balik jadual kerje nampoknye boleh la koi nengok.Kebetulan hari off day weh.Ngambik tempat duduk first class depan TV selalu la.Cerite ter pade hari Sabtu 28-08-2010 di TV 1 jam 3.05 petang.Moh la weh kite pakat2 nengok.

24 Ogos 2010

Award Buat Ecah Dot Dot

Baru2 ni koi terime award dari seorang rodong blogger iaitu Abi Al-Baihaqi.Award khas buat Ecah Dot Dot.Beliau baru berjinok2 dengan dunia blogger.Tapi kesohnye amat menarik sekali.Banyok kesoh2 pengajaran yang boleh kite dapat dari blognye.Blog beliau boleh dijengok melalui http://rkainstinct.blogspot.com/ Moh terjoh ke sane.Terime kaseh buat Abi Al-Baihaqi atas award yang diberikan. Baru2 ni juge Ecah Dot Dot koi bawok jalan2 ke bandor.Dalam pade ter sempat la koi nyinggoh tempat sokmo koi melepak.Dulu la weh.Sekarang jarang2 sangat.
Suke sangat dia kala dapat jalan2.Mulut tak berenti mengomel.Peramoh ya amat.Gone ke pulok.Anok aboh.
Bile koi bawok je kat pasor Ramadan sebeloh masjid Kuantan ni.Dia bahan tido pulok.Mujo sempat beli barang2 sikit.Kala tak jenoh la juge.
Balik je de rumoh dia dah melepek.Penat mat la ter.Ye la bulan pose yek.Tapi dia tak pose pun.Letih berjalan jer.Ecah Dot Dot...Ecah Dot Dot.......

15 Ogos 2010

Ecah Dot Dot...

Hari Jemaat baru ni koi cuti.Merase la Ecah Dot Dot ni ngikut koi berjalan.Badan dah kus semangat tegapnye.Tak lame lagi boleh la berjalan sendiri.Dah la penyuke ya amat.Name Ecah Dot Dot ter mok koi la merangkap tok Ecah yang bagi.Dia tengok pehe Ecah ter besor sangat dulu.Lepas ter abih mok2 sedare Ecah ni gelor ke Ecah Dot Dot.Melekat selalu la.Baru2 ni juge dia dah pandei gigit ibu jari kaki pulok.Ah ye betol Ecah.Pantang lepe sikit.Narik kaki sokmo.Koi tak ngajo pun.Takat ngagoh seroh ke koi la.Sebak ter sampei sekarang kala dia nampok muke koi,dia suke sokmo.Anok aboh...Syyyttt.Ecah nok adik ye...

video

13 Ogos 2010

Hukuman Mati...

Hukuman mati sekirenye buang bayi.......
Langkah membanteras pasangan yang buang bayi diperkenalkan (12 Ogos 2010) iaitu dengan mengesan suspek menggunakan kaedah padanan DNA. Sekiranya didapati bersalah, hukuman mati akan dilaksanakan. Kata pihak berkuasa negara kita harus tidak menjadikan kes buang bayi ini sebagai trend, gelaja buang bayi perlu segera ditangani dan menyekat pasangan dengan sewenang-wenangnya membuang bayi yang tidak berdosa !

Kita nengok la nanti same ande undang-undang ni berkesan atau tidak mengurang ke kador orang membuang bayi. Kesan sampingan pelaksanaan undang-undang baru ini gone gamoknye.Mungkin juge kondom akan kehabisan stok di pasaran.Undang2 je takkan jadi kala didikan agame ter diabaikan.Deme pikir gone

12 Ogos 2010

Ngait Mutan

Awal bulan baru ni koi nengok de kampung penuh dengan mutan.Kene gamoknye dengan musim dia.Sekarang bulan pose.Bahan ngelit je la.Nok bahan tak dapat. Belakang rumoh mertua koi de Gelanggi mutan uko labuh ke tanoh weh.De rumoh koi Jengka mutan habis burok.Tak dan lalu nok meroh.Mane taknye.Baru nok nguning dah kene bahan.
Dapat je galoh koi ngait selalu la weh.Dari burok de pokok bior burok dalam perut.Dari jatuh ke tanoh bior jatuh de bilik kecik...Huhu...
Orang rumoh koi nok juge ngait.Gaye je lebih.Galoh koi juge yang kene tegok ke.Ikut je la..
Dan lagi nok interprint ter.Mutan ande segondet dapatnye.Kire boleh la dari tak ande.
Habih ngambik mutan bahan ngambik manggis pulok.Adik ipor koi yang manjat.Koi nunggu de bawoh je.Nok manjat tak boleh.Pasey lesen koi dah tamat tempoh la.Nok renew malas dah.
Dapat la sebaldi manggis.Hai...kenyang manggis la lepas ni....
Belakang rumoh ter pulok ande kolam kecik.Nengok ke air ter banyok ruan.Sedak dapat ngodet ni..
Haa....Patut pun Ecah Dot Dot tak ande.Dia bahan nyandor molek de rumoh.Jangan nangis2 yek.

10 Ogos 2010

Syarat Sah Puasa

Orang sekarang bile dekat je pose sibuk ngingat ke mende2 yang membateykan pose.Ande pulok yang koi jumpe siak nahan kentut pasey takut batey pose.Kat mane belajo koi tak tau.Uko berkerut2 weh.

Bile koi tanye bab2 batey pose deras je orang menjawak.Tapi bile koi tanye syarat sah pose ande yang tergaru2 kepale.Koi bukan la reti sangat tapi untuk saling ngingat2 same sendiri.

Naha dia syarat2 sah pose

1.Islam.Orang yang murtad atau orang kafir tak sah posenye.

2.Berakal.Kala dah gile ter memang tak sah posenye.

3.Bebas dari haid dan nifas.Ni kene tanye orang perempuan yek.Orang lelaki tak terlibat.Jangan memandei kabor datang bulan pulok.

4.Pose boleh sepanjang tahun kecuali hari syak,hari tasyrik dan dua hari raye.Hari syak ter ialah tarikh ragu sebenor Ramadhan(30 Sya'ban).Hari tasyrik ialah pade 11,12,13 Zulhijjah.Dua hari raye ialah 1 Syawal dan 10 Zulhijjah.

Buat seme rodong2 koi nok ngucakkan Selamat Berpuase

07 Ogos 2010

Award Dari Yastro

Baru2 ni koi balik kampung.Jadi tak sempat koi nok nengok blog koi.Gone ke weh.Line tak ande de kampung.Puas dah koi manjat tingkap,naik bukit dan bergayut de julei mutan.Hampuras jas.Tak nye ande.
Balik je Kuantan koi nengok ande Award Backline dari yastro. Terime kaseh rodong.Naha dia awardnye weh. Syarat-syaratnya:-
>>Bagi sesiapa yang menerima award ini,diharuskan memberikan kepada 5 orang lagi.

04 Ogos 2010

Penghargaan Dari Rodong

Penghargaan yang diberikan dari rodong amat besor nileinye pade koi.Bukan senang ter.Jutaan terime kaseh koi ucapkan buat Aku Anak Pahang.Tiak penghargaan juge tiak komen yang koi terime sebenornye telah membuatkan koi makin bersemangat untuk terus menulih.Bior orang kabo bior ande yang tak suke pade segelintir blogger,tapi selagi tak merosokkan agame tak memusnohkan negare tak ande salohnye.

03 Ogos 2010

Meeting...Meeting...

Lame weh tak berkumpul rodong2 kerje.Dah ke gone.Berterabur seluruh Pahang.Sesekali kala nok berjumpe pun mase meeting je la.Lepas ni entoh bebile pulok.Lepas raye la gamoknye..Tempat boleh la kate beh untuk meeting.Tapi jangan gi dating pulok.Mendapat 2,3 atas belakang weh..




02 Ogos 2010

Kebunto Derian..

Lepas kenduri kawin adik koi baru2 ni koi jalan2 ke Kg Awoh rumoh Makcu Imoh.Mase ter dia tengoh ngasing ke isi derian ngan bijinye.Nok buat tempoyok la ter. Koi tak kire dah.Duduk depan mate.Ngupas selalu la weh.Mende sedak.Raje buoh pulok ter.Mmmm sedak amat.
Adik koi Kudin naha ngan ehem2 dia pun tak tunggu dah.Bahan juge weh.Uko berterkam
Aii...pengantin pun bahan juge.Bior betul weh.Karang berasak satu kepale.Haha....
Tak tahu berape biji kome bahan de pondok ter.Uko kebunto weh.Habih je selonggok adik koi cari bawoh pokok pulok.Cari Uteh.Jangan tak cari.
Ecah Dot Dot nok juge.Omboih awok Ecah.Lior je mate nengok raje buoh.Merase juge dia sikit weh.Koi colek ke mulut dia buat perase.Banyok2 tak boleh.Demam anok koi nanti.
Adik koi Nuar ni keje jage anok koi la kejak.Dah ke gone.Aboh ngan mok dia nok melantok derian.Haha..Nuar ter memang makan seulas dua je.Kala dah letih gitu la dia.Makan banyok karang tumbang.
Koi nok interprint la pulok.Tapi Ecah Dot Dot ni tetap nok nengok derian weh.Besor nanti bahan la Ecah oi...
Kenyang amat weh.Sampei nyandor koi.Berkandor la balik rumoh.Sebelum balik koi minum air dalam pangse.Tujuannye supaye tak cike.Habih belake seme minum.
Sampei de rumoh pengantin perempuan bahan lagi.Haa...tak pasey cike awok Rin.Melepek tepi dinding.Uko terpersok sekali.Koi dah kabo kala tak bese makan derian jangan bahan banyok.Kan dah mendapat....

01 Ogos 2010

Laptop + Broadband

Semalam jalan2 kat PC Fair.Banyok amat weh barang2 komputer muroh.Ape lagi koi nyambor la laptop sebijik.Bukan mende weh.Senang sikit nok berblog.Tak daye weh gune pc pejabat.Tak nyempat sokmo. Laptop dah ande.Koi cari la broadband pulok weh.Kala tak ande gone ke nok ngacu nye.Nyinggoh la pulok kat Celcom ni.Jumpe pulok rodong koi de sini.Mende lagi,selalu je la.Koi rase koi tinggi amat dah.Tapi bile koi berdiri sebeloh Nan ni koi rase rendoh la pulok.
Ni sorang lagi rodong koi juge.Makin sari makin ke besor koi nengok dia weh.Orang senang hati la katakan.Jangan maroh Leh..