30 Disember 2009

Kisoh Mat Kilau


Dulu bile koi balik kampung jaman kecik2 sokmolah koi dengo cerite dari orang2 tua kesoh Mat Kilau ni.Sesetengohnye memang tak ande dalam catatan sejaroh pun.Hanye diceritekan kepade anok cucu cicit je.Aki pernoh berkate,"moyang Mat Kilau berpesan jangan lah kesohnye dihebohkan".Dah tu gone nok tau."Cukuplah ape yang sedia ande tercatat ter".Katanye lagi.

Sesekali kala balik kampung singgoh2 la ke makam nye di Kampung Kedondong Jerantau ter.Sedekohkan Al-Fatihah untuknye.Buat orang Pahang yang hendok tau kisoh Mat Kilau boleh la cari buku Pahlawan Pulau Tawar dan juge Mat Kilau Pahlawan Pahang ni.Rugi kala orang Pahang tak cari weh.Walaupun ianye secebis kisoh perjuangan nye koi bangga amat kerane koi pun orang Mukim Burau,orang Pahang

22 Disember 2009

Hikayat Manihnye Daroh





Ahad baru ni 20 hb Disember 2009 adik koi Norul Asila bertunang.Merioh juge la nengok nye.Kene pulok dengan patin masok tempoyok buat 20 kg sedak amat.Jodo pulok dengan ikan pekasam campur ulam sesikit.Bahan pulok ayam masok kuning 20 kg.Perghh...koi tak mandang kiri kanan dah.

Koi nengok cuace macam tak berape je hari ter.Alhamdulillah lepas majlis selesai lebih kurang sejam hujan turun mencuroh weh.Petang ter koi balik Gelanggi 2 pulok.Badan dah penat keje dah selesai,koi nampok bantal je la.

Dalam pade ter teringat koi mase mule2 koi bertunang dulu bile isteri koi nanye gini kat koi."Ngape orang bertunang dikatakan berdaroh manih?"Make jawab dek koi begini bunyinye."Seteloh segale pakor dari UK dan doktor dari negeri atas angin membuat berjuto2 kajian yang mengambil mase sehingge 3000 tahun lamenye make orang bertunang dikatekan berdaroh manih walaupun ianye tidak dicampurkan dengan seguni gule.Oleh itu barang siapa yang bertunang perlulah berhati2 dalam segale gerok geri agor daroh yang manih tidok menjadi tawor.Daroh didalam badan pule perlulah ditaworkan agor tidok kene kencing manih.Sekian lah hikayat Manihnye Daroh.

14 Disember 2009

Warisan Anak Pahang Sejati

Ahli-ahli Warisan Anak Pahang Sejati (WAPS) datang dari seluruh Pahang untuk memberi penghormatan terakhir kepada arwah En Abd Aziz- Petikan gambor dari cucumatkilau.blogspot.com
Perjumpaan Agung Kali-1 di Bandar Tun Razak Jengka
Majlis Sambutan AidilFitri di Jenderak Utara pade 2008

Selama ini banyok dah orang ngajok koi masuk bermacam2 pertubuhan dan bermacam2 persatuan.Tapi satu pun tak menarik minat koi sehinggalah mentor pertame Warisan Anak Pahang Sejati (WAPS) iaitu En.Abd Aziz b.Yunos ngajok ngikut dalam WAPS pada 2008.

Antare matlamatnye adalah untuk meniti waris.Ianye merupekan satu perkare yang koi berkenan amat.Melaui WAPS inilah koi dapat kembali sedare mare yang tak pernoh koi jumpe,tak pernoh koi duge.Bile keluor tige keturun rupenye ande rodong2 ter sedare.Ande yang dua pupu ande yang pangkat pok sedare.Baru ye weh..

Disamping itu juge ianye bertujuan untuk mengukuhkan permuafakatan dan perpaduan serta mengeratkan silaturrahim sesame anok Pahang sejati.Anok Pahang sejati memang dialu-alukan untuk menjadi ahli.

Didalam WAPS ini ande Koperasi Tok Gajah Maran Berhad.Dengan ini koi menyeru semua ahli2 WAPS moh kite masuk koperasi kite anok Pahang,Koperasi Tok Gajah Maran Berhad.Banyok faedah kite boleh dapat daripadenye.Antarenye adalah untuk menjana ekonomi anok Pahang.

Moh anok Pahang sejati kite bersatu dalam WAPS.Hidup Anak Pahang !!!!!

26 November 2009

Nick Baru ? Blog Baru ?

Baru2 ni koi cadang nok tukor link alamat blog atas permintaan rodong.Tapi bile koi buat nanti tak dapat tidak ramei rodong2 akan kehilangan link asal.Jadi untok tidak mengecewakan kedua2 beloh pehok make koi uboh hanye nickname sahaje dengan mengekalkan link tersebut.Untok menghilangkan kebosanan malam2 hari kadang koi menulih la mende yang terlintas difikiran.Make koi teloh ngujudkan satu lagi blog untuk itu.Alamat yang ni la koi cadang nok tukor dengan yang sedia ande ter.http://rodongblogger.blogspot.com/ Oleh yang demikian hanye nickname sahaje yang beruboh dan penambahan blog ke-2 koi je.Harap maklum.

Sekirenye deme ande cadangan koi sedia mendengornye.Lagi satu sebelum koi terlupe,sempene Hari Raye Korban ini koi ingin memohon ampun maaf diatas segale saloh silap yang disedari dan tidok koi sedari dari rodong2 semue.Hari ni start koi bercuti selame seminggu.Tak ngadap PC la weh.Raye sakan koi.

24 November 2009

Pindoh La Pulok





Semalam koi jalan2 ke benteng.Ternampok koi satu banner ni.Stesyen bas nok kene tukor la pulok pada 30 hb November ni.Dia nok pindahkan ke perhentian Bas Pasar, Jalan Stadium.Banyok kenangan weh kat sini.Teringat koi mase belajor kat sini dulu.Naik bas SriJengka balik kampung.Sebelum ter singgoh makan kat benteng ni sambil nengok2 bot lalu.Lepas ni hilang la Stesen Bas Jalan Besar ( Ditepi Sungai Kuantan) ni.Ande orang kabor nok dimajukan dengan hotel 5 bintang.Tapi yang koi pasti stesyen bas ni akan tinggal sejaroh la.

21 November 2009

La...Dah Abih.

Koi baru berbike2 nok cari kerete baru bawoh skim baucar diskaun Proton atau Perodua.Dulu kabor ujung tahun ni abihnye.Tau2 awal bulan ni dah tamatnye weh.Tak de mende la. Kerajaan telah memutuskan untuk menamatkan skim ter sebak dana dah abih.Koi tak kisoh lalu ke mende ter tapi kalau ande kerete baru sedak sikit jalan nye weh.

10 November 2009

Kerane Takde Tauliah

Bile koi bukok surat kabor 2,3 hari ni koi terbace cerite pasal Dr.Asri ditahan kerana mengajor agame tanpe taulioh.Mengikut Seksyen 119 (1) Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003 yang menetapkan denda sehingge RM3000 atau dipenjare sehingge 2 tahun atau kedua2 nye sekali jike sabit kesalahan.Bile nengok ke undang2 ni teringat koi kat guru ngaji koi dulu.Dia diberi amaran keras kerane ngajor ngaji quran ngan johme tanpe tauliah.Sejok ter dia tak ngajor sampai sekarang dah.Zaman ter koi sekolah rendoh lagi memang koi tak tau pun ande undang2 gini.Sekarang ni kalau koi jumpe dia tanye bile nok ngajor,dia senyum je.Mungkin teringat kan cerite lame.

09 November 2009

Taman Gelora Bergelora

Petang semalam koi jalan2 ke Taman Gelora Kuantan ni.Bese pagi2 koi jogging kat sini.Tapi hari ter koi keje pagi.Baru2 ni pantai kat sini bahan dek ribut.Habih lalu punoh tempat koi sokmo dudok dengan isteri koi.

Lebih kurang seminggu sebelum kejadian adik koi di Sri Kembangan Selangor ande nelepon mok koi de kampung.Dia mintok supaye koi jangan dudok kat pantai sangat.Koi buat tak reti je la tapi memang koi tak pegi pun sebab cuace tak menentu.Jangan buat pasal dok tepi laut sekarang ni.Bahaye amat.





04 November 2009

Ngidam La Pulok



Lame dah koi tak menulih kat sini weh.Bukan mende koi tak berape nok sihat 2,3 minggu ni.Ni dah ok pun.Dalam pade ter koi mengidam saje.Isteri koi dah mengandung 5 bulan tapi koi yang mengidam weh.Koi pun naik heran dah.Ket nye tak sokmo.Bile ndok je habih la Kuantan ter koi rayau.Itu bab koi ngidam

Isteri koi ngidam juge weh.Tapi lain pade yang lain.Bukan ngidam nok mende makan2 ni tapi ngidam nok nengok bot lalu.Petang2 koi bawok la ke benteng ter.Asa lalu je bot suke amat weh.Koi pajan ke je.

07 Oktober 2009

Base Jump

Hari minggu baru ni koi nengok orang terjun bangunan Teruntum.Bukan calang2 orang boleh buat weh.Datuk Shafik Fauzan Sharif siak cabor mat2 rempit sertai aktiviti ekstrem ni ha.Kerajaan Negeri akan berusaha anjurkan kursus untuk mereka.Ande berade ke ???
Hari ter 16 orang telah membuat penerjunan iaitu dari Malaysia,Australia,India,New Zealand dan Turki.Banyok lagi tempat akan diadakan acare Base Jump ini.Pahang merupakan destinasi pertame dan sekaligus menjadi perasmian sukan ekstrem yang julung2 kali diadakan.Anok Pahang pun ande masuk juge weh...
video

video

02 Oktober 2009

Seminggu Selepas Raye

Diam tak diam dah setahun koi kerje kat Kuantan ni.Sebelum ni koi bertugas di Selangor.Ratelah kawasan P.J ter koi redoh.Mikir ke ekonomi di KL make koi mintok la tukor ke Pahang ni.Alhamdulillah permohonan diluluskan.Terkeranjat popalih la.Mane tak nye dapat surat tukor hari Jumaat 29 Ogos 2008 kene lapor diri Isnin 2 Sept 2008.Jenoh mengangkut weh.Kene pulok dekat2 nok pose pulok.
Dalam pade ter koi cari la rodong rapat koi ni Rosli b Ramli.Tapi apakan daye tak berjumpe2.Satu hari seminggu selepas raye rodong sekerje koi ngabor ke si Rosli ni berade di ICU Hospital Tengku Ampuan Afzan akibat jatuh dari tempat kerje.Keesokkan hari nye koi dapat tahu dia dah meninggal.Innalilla hiwainna ilaihirojiun.2,3 tahun lepas sekolah lagi koi cube cari tapi bile berjumpe dia dah pergi.Seminggu selepas raye,setahun sudoh berlalu.Kini koi teringat kat dia lagi.Al-Fatihah....

26 September 2009

Sepetang Raye Pertame

Petang raye pertame koi sampei di Kole Mai rumoh aki Teh koi.Lame tak jumpe weh.Rumoh pun dah beruboh.Dia macam biase la,buat tak kabor je.Tak menjadi koi borak ngan dia ni. Lepas ter koi pergi rumoh moyang Harun koi.Bukan jauh pun beloh hilir je.Koi tngok dia sihat amat.Sebelum pose dulu koi gi dia bahan melepek je kat tempat tido.Tak berape sihat.Ni koi tngok Alhamdulillah.Cume dia tak berape kenal dah ke cicit nye.Letih weh berkabo....
Kelu kelih kelu kelih singgoh jak rumoh aki Mat.Lepas ter pegi kubor aki koi.Balik ter nyinggoh rumoh Wan Yah pulok.Lame amat tak sampei sini.Sambil2 ter koi cari2 gambor arwoh aki Kadir nye.Dapat la sekeping pinjam sekejak.Orang tak minat bergambor payoh amat weh...Kole Mai ni tak ande orang lain sedare belake.Nok nyinggoh tiak2 rumoh tak daye weh.
Aboh koi ngajok ke Jenderak Kampung pulok rumoh Pak Teh Mat nye.Tak ramei pulok tahun ni rase nye.Sedak weh dapat duduk sini.Senyak sunyi je.Tak macam duduk di bandor.Bising sepanjang mase....

25 September 2009

Sepagi Raye Pertame

Raye baru ni merioh amat weh.Seme ande balik.Lepas solat raye,balik rumoh mintok ampun maaf dari aboh mok serta adik beradik.Setelah bersiak2 kome ramei2 pergi ke kubor tok koi di Sekoh.Nengok ke jematan ngale Kole Kerau ter bile la nok siak nye.Seingat koi dari kecik koi lagi cadang nok buat nye.Baru ni jalan projek nye.Popaleh la weh.....

Rumoh pertame koi nyinggoh ialah rumoh mok sdare koi di Bukit Nikmat.Telefon tak,berkabor pun tak.Mujor dia ande de rumoh.Sampei2 je koi terus ke dapur la weh.Mane tak nye belum turun kerete koi dah ternampok2 sup ngan nasi minyak.Tiak2 tahun memang ande punye.Uko jas peluh ngirup sup.Tengah2 hari pulok ter.Memang koi pantang kala jumpe sup....
Tngoh sedak2 ngirup sampei pulok mok sedare koi dari Pekan.Riuh rendoh la weh.Mende lame tak jumpe.Uko menceridor sekali.....

23 September 2009

Sehari Sebelum Beraye

Sesekali kalau berkumpol ramei2 ni sronok amat.Kene pulok kala esoknye beraye.Mase ter la sibuk nok membakor lemang,mengaco dodol,menganyam ketupat dan berbagei2 lagi.Tahun ni kome tak mengaco dodol,cume membakor lemang je.Buloh memang dah ande jadi senang la sikit.Daun pisang nyepoh kat kebun.Tinggal nok ambik je. Pukul 12 lebih kome dah start membakor.Dalam pade ter sibuk nganyam ketupat.Yang nganyam pulok lebih orang laki dari perempuan.Dah ke gone gayenye.Puas ngajor pulok
Habih nganyam nyucuk sate la pulok.Yang nyucuk pakor2 belake.Kala Haji Sahmuri Sate Kajang ni nengok mau nangis dia.20 cucuk sate dia padan 10 cucuk sate kome.Ukor menjolok anok tekok weh.Popaleh la besor buatnye.Dah ter berjengkel bahan dek deme

Time berbuke ter seme mende dah siak dengan satenye,lemangnye,mihun supnye,dengan nasik lagi.Kala orang tak ramei kebuntor la weh.Nasik pulok lauknye sayur belake.Bak kate dalam iklan 'SALAD'

18 September 2009

Selamat Hari Raye


Rodong-rodong yang di kasihi,


Semoge Syawal yang bakal menjelma akan lebih bererti dalam apa jua amalan yang kite lakukan..
Semoge juge membawe keberkatan kepade kite dan mengukuhkan ukhwah yang terbine...

Selamat Hari Raye Aidilfitri. Maaf zahir & Batin

Sibuk Nok Berbukok



12 September 2009

Slamat Hari Lahir Mok

Emok, di sini AbgLong mngucapkan Slamat Hari Lahir semoga panjang umur, murah rezeki dan dikurniakan kesihatan yang baik.Bersyukur ku Ya Allah kerana mengurniakan aku seorang Emok yang amat memahami anak-anaknya dan sentiasa berkorban untuk anak-anak yang dikasihi…

Tadi koi telefon mok koi.Dia kat kebun getoh ngan aboh dan adik2 koi."Baby dah berjeruk ngutik getoh.Lampin tak bertukor ke."Sakat dek aboh koi.